Viool -
00:00 / 00:00

"Leef je droom en geef nooit op!" 

Dat is het motto van (alt) viool docent Reinder Eggen. Behalve lesgeven coacht hij de Celtic Strings, een jong viool ensemble.

Ook werkt hij samen met collega's veel aan co-producties en staat hij regelmatig zelf op het podium. 

Vanwaar je motto?
"Viool spelen vraagt veel geduld en doorzettingsvermogen.

Ik begeleid mijn leerlingen zoveel mogelijk om met veel tussen

stapjes te oefenen. Samen spelen vinden kinderen erg leuk

maar ze willen ook allemaal de eerste viool spelen!

Het gelijkluidende spreekwoord is niet voor niets ontstaan, hahaha!

De metafoor met hoe wij mensen in elkaar zitten is erg treffend.

Toch is tweede viool spelen nét zo belangrijk."

Waar en wanneer is jouw liefde voor je instrument geboren?

"Volgens mij gewoon thuis toen ik een jaar of acht was.

Mijn broer kreeg vioolles aan huis en ik zat in de kamer ernaast

te luisteren en toen sloeg er een vonk over!"
 

Wat is je favoriete nummer en waarom?

"Heel moeilijk te zeggen, het hangt sterk van mijn bui af.

Het vioolconcert van Katchatourian is een heel goede 'kandidaat',

zo passioneel en intens! Zeker in de uitvoering van David Oistrakh.

Maar er is ook heel goede popmuziek en ik houd ontzettend veel

van jazz uit de jaren '40-'50. Een tijd terug had ik een leerling 

die hier veel feeling voor had, ze speelde Jingle Bells op een

jazzy manier met glissando’s en in swing. Weergaloos!
 

Waar lopen jouw leerlingen meestal tegenaan in het leren bespelen van het instrument?

"Het geduld en doorzettingsvermogen worden flink op de proef gesteld wanneer veel aspecten van het leren bespelen van het instrument bij elkaar komen: de maat, het ritme, de stokvoering en het plaatsen van de vingers op de juiste plaats. Alleen maar blijven doorspelen helpt dan niet. Dan moet je als docent de leerlingen heel goed begeleiden en ook de moeilijkheden met hun ouders bespreken. De driehoek: leerling, leraar en ouder is essentieel. Door een plan van aanpak te maken, is de kans van slagen veel groter. Ik zie vaak dat als de ouders niet erg betrokken zijn bij het muziekonderwijs, er weinig vooruitgang is of dat de leerling het opgeeft."
 

Wat vinden jouw leerlingen het leukste aan de les bij jou?

"Het maken en opeten van gebakjes! Haha.. Elke les na een uitvoering maken we in het leslokaal (!) een gebakje met vers fruit, vla en slagroom. Dat vinden ze helemaal geweldig. Ook de grotere leerlingen. Ik moet niet vergeten om de benodigdheden hiervoor te regelen, anders zijn ze niet blij! Verder denk ik dat ze het samen spelen erg leuk vinden en dat ik ook muziek uitkies die ze leuk vinden.
 

Wat vinden ze het minst leuke?

"Dat de les is afgelopen... Grapje! De technische oefeningen zijn soms een uitdaging. Vaak giet ik die in een speelse vorm waardoor de schwung erin blijft. Ook geef ik veel aanwijzigingen over de correcte houding, dat bevordert de ontwikkeling enorm maar het kan wel vervelend overkomen daar meermaals op gewezen te worden."
 

Wat vind jij af en toe zwaar aan lesgeven en muziek maken?

"Wanneer er slordig of niet wordt geoefend. Ik vind het jammer wanneer er niet uitkomt wat erin zit. Ik ben allergisch voor valse noten, gepiep en gekraak. Als dit te lang aanhoudt zonder dat de leerling hier iets mee doet... Tja daar kan ik wel eens chagrijnig van worden. Verder vind ik het vreselijk als dingen bij een optreden niet goed geregeld zijn: apparatuur die het niet doet of een niet gestemde piano. Dan ga ik met slechte zin naar huis. Komt gelukkig bijna nooit meer voor, omdat ik dit vooraf heel expliciet doorgeef aan de organisatie die ons uitnodigt."
 

Waarom zou iemand bij jou op les moeten komen?

"Het leren bespelen van een instrument en samen musiceren is zo’n verrijking voor je en voor je omgeving! Muziek verbindt en heeft een uiterst belangrijke maatschappelijke functie. Ik werk altijd toe naar kwaliteit en plezier in het spelen. De leerlingen laat ik zoveel en zo snel mogelijk optreden. Dat is echt mijn passie, daar doe ik het helemaal voor! Als je ergens naar toe werkt wordt het oefenen en repeteren veel betekenisvoller. In het begin vinden ze dat spannend en soms een beetje eng, maar dat gaat heel snel over!"
 

 Reinder Eggen 

Logo_Artamuse_pms_rood_2-400x400.jpg

Artamuse 
Postbus 499
6160 AL Sittard-Geleen
t 046 423 01 00
e info@artamuse.nl

Artamuse Beek
Dr. Stassenstraat 88
6191 VP Beek

046 428 01 00 

Artamuse Buchten
p/a Kerkvonderen 11
6122 CK Buchten
046 423 01 00

Artamuse Geleen
Herenhof 8 
6162 EB Geleen

046 423 01 00

Artamuse Sittard
Broeksittarderweg 1
6137 BH Sittard

046 451 89 51

Artamuse Stein
p/a  MFC De Grous
Heerstraat-Centrum 38
6171 HW Stein

046 423 01 00