Het geheim van een 'Lommen les'

September 15, 2017

Bij een nieuwe website hoort een nieuwe aanpak. Een persoonlijke aanpak wat ons betreft. Daarom stellen we alle docenten in een blog artikel aan jullie voor. In deze blog een van onze meest gedreven 'muziekjuffen'. Ze heeft verschillende levensmotto's, is de motor achter Muziek4Kids en Kiez'um en ze kan van de lastigste schoolprojecten nog een spel maken.
 

Wat is je naam?
"Marie-Chantal Lommen"


In welk instrument geef je les?
"Zang - ja dat is ook een instrument, blokfluit - van kleine blokfluiten tot hele grote, piano, boomwhackers en nog een heleboel instrumenten bespeel ik een beetje. Ik beschouw mijzelf als een manusje-van-alles."


Wat is je levensmotto?
'Geniet van het leven'.
'Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd'.
'Muziek is van iedereen!'
'Yes you can'.

"In de klas ga ik graag samen met de kinderen flink aan de slag en tussendoor samen heerlijk lachen om grapjes en spelletjes. 'Yes you can' is ook een motto dat ik omarm, want iedereen kan muziek maken. Natuurlijk klinkt het na een tijdje bij de een wat mooier dan bij de ander, maar daar gaat het niet om. Samen muziek maken is samen op reis gaan, het is een speciale ervaring. En als je telt hoe vaak hier het woord 'samen' staat weet je genoeg. Ook daar zit een levensmotto in voor mij."

 

Waar en wanneer is jouw liefde voor je instrument geboren?
"Als kind zong ik met veel plezier in een kinderkoor van de basisschool. Het was zo leuk dat ik niet wegging toen ik 12 was. Ik mocht van de dirigent soms een liedje instuderen dus was ik eigenlijk al aan ’t oefenen voor juf. 
Misschien raar, maar bij mij is het niet de liefde voor een instrument, maar de liefde voor muziek in het algemeen. Mix dat met mijn liefde voor het onderwijs aan groepen - ja eens een schooljuf altijd een schooljuf - en je krijgt wat ik nu doe.

Behalve bij de groepslessen van Artamuse kom je mij op heel veel basisscholen tegen. Soms voor een kort muziekproject, soms wekelijks een heel schooljaar lang.
 

Wat is je favoriete nummer en waarom?
"Mijn favoriete nummer hangt heel erg af van mijn stemming. Ik vind heel veel soorten muziek leuk maar niet van een speciale groep, zanger of componist. Muziek kan mij ontroeren dat gevoel heb ik bijvoorbeeld  als ik Fragile van Sting hoor. Maar een groep buitenlandse kinderen die hier op school gezamenlijk een liedje zingen terwijl ze uit 8 verschillende landen komen en andere talen spreken, raakt mij ook. Zag ik daar het woord “geZAMENlijk”alweer voorbij komen?

Nog even een jeugdherinnering, een liedje van Benny Vreden. In mijn jeugd, lang geleden ;-) bestond dat al, Tio Pepone. Als ik eraan denk dn komt vanzelf de melodie en de tekst weer terug en zit ik weer in de 6de klas van de meisjesschool. Dan zie ik het schriftje weer voor mij waarin wij de bordteksten netjes moesten overschrijven. En dan mocht je er iets bij tekenen en in dat laatste was ik helemaal niet goed."


Waar lopen jouw leerlingen tegenaan bij muziek leren maken en zingen?
Kinderen die beginnen met Muziek4Kids zijn vaak beginnende lezertjes. Daarom begin ik de eerste weken zonder notatie. Op een gegeven moment moet je wel iets opschrijven anders kunnen we het allemaal niet meer onthouden. Zo groeien we met grote gekleurde noten naar het notenschrift. Omdat wij zo slim zijn (in het Engels smart) zijn, gebruiken we smarties als hulpmiddel. Nee, we gaan niet snoepen, we hebben grote gekleurde noten die we op de vloer leggen en waarmee we spelen. Bij het behalen van je Smartie-diploma hoort natuurlijk wél een doosje ........ (vul maar in). Smartamuse toch?


Is er nog meer wat kinderen lastig vinden?

Bij de blokfluit moet de linkerhand boven de rechter, maar veel kinderen én volwassenen vinden het moeilijk om rechts en links uit elkaar te houden. Ik los dat op door in het begin een gekleurd lint of elastiek om de rechterhand te doen. 

Jonge kinderen hebben ook altijd hulp nodig bij het 'huiswerk'. Een instrument leren spelen is net als leren fietsen: oefenen helpt. Als je echt alleen in de les speelt en nooit thuis, dan duurt het heel lang voordat er vooruitgang komt. Maar pak je elke dag even je blokfluit, al is het maar 5 minuten, dan kruipen de noten in je lijf en hoe je ze speelt komt als vanzelf in je gedachten. Het helpt enorm als papa of mama een vast oefenmoment creëren voor jonge leerlingen.


Wat vinden ze het leukste aan de les bij jou?
"Juist omdat we samen spelen hebben kinderen steun aan elkaar. Samen klinkt het ook altijd beter, nou ja bijna altijd. Bij Muziek4Kids staat het kennismaken met muziek voorop, niet de muzikale prestatie. We zingen van alles, spelen op allerlei klein slagwerk, bewegen veel en fluiten ons suf! 
Juist die afwisseling vinden kinderen leuk. Hier proeven we aan alle facetten van muziek, waardoor je al die kanten vanzelf steeds beter begrijpt en nóg leuker gaat vinden. Daarom is het zo'n goede basis voor als je later meer met muziek wil doen, ongeacht of je amateur of professional bent.
 

Wat vinden ze doorgaans het minst leuke?
"Omdat er in de eerste lessen veel aandacht is voor de juiste speelwijze is dat wel eens minder leuk. Dan mag je niet lekker liggen in je stoel, of je armen laten zakken. Na een paar weken gaat dat altijd vanzelf, dan heb je een andere houding aangeleerd."

 

Wat vind jij af en toe zwaar aan lesgeven en muziek maken?
"Omdat ik bij Muziek4Kids veel verschillende materialen gebruik, sjouw ik best veel spullen van locatie naar locatie. Omdat ik niet meer 'piepjong' ben maar net ietsie minder 'piep' is dat vermoeiend. Soms lukt het spelen op hoog niveau dan ook niet. maar gelukkig hoeft dat bij deze lessen ook niet."

 

​Waarom zou iemand bij jou op les moeten komen?
"Muziek is van iedereen. Iedereen kan plezier beleven aan muziek: door te luisteren, te bewegen, te spelen en te zingen. En laat dat nu precies zijn wat we bij Muziek4Kids doen!"

 

>> Muziek4kids <<

 

>> Blokfluit <<
 

 Muziek maken op school bij de Tovertuin rocks | Foto van Amanda van der Lugt

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

Sax-O-Fun met complete families

June 28, 2019

1/5
Please reload

Recente berichten

February 15, 2019

Please reload

Archief