Waar het hart van vol is

January 8, 2018

Hij heeft het niet van een vreemde, sterker nog: het was zijn eigen vader van wie hij de liefde voor de klarinet heeft ‘afgekeken’ en opgepikt’. Klarinet docent Ger Hubens doet niets liever dan ‘van ’t laeve geneeten’. In vorm blijven als speler vindt hij een uitdaging, zijn leerlingen komen mede voor zijn humor naar de les en hij laat zich het liefst portretteren met zijn grote liefde in de mond. Waar het hart van vol is…
 

Welke instrumenten bespeel je en in welke geef je les?
“Bij Artamuse geef ik klarinet les. Daarnaast speel ik ook piano en saxofoon.”

 

Wat is je levensmotto of je favoriete quote?
“Geneet van ’t Laeve.”

 

Waar is jouw liefde voor je instrument geboren?
“Heel eenvoudig, mijn vader was soloklarinettist bij harmonie Concordia Obbicht. Toen ik een jaar of negen was kreeg ik van pa een klarinet om het eens te proberen, die heb ik daarna niet meer losgelaten! Eerst heb ik van hem een paar jaar les gehad, later van onder andere Marc van Hengel, André Seerden en op het Conservatorium van Willem van der Vuurst, de toenmalige klarinettist van het Concertgebouworkest.”

 

Wat is je favoriete nummer of muziekgenre?
“Ik heb heel wat favoriete muziek, zowel klassiek als pop. Een geweldig stuk voor klarinet is het ‘Adagio’ uit het klarinetconcert van W.A. Mozart. Dit stuk heb ik al vaak gespeeld op feestelijke en  op droevige momenten – dus op bruiloften en begrafenissen. Op beide momenten houdt men het niet droog, kippenvel!”

 

Waar lopen jouw leerlingen tegenaan in het leren bespelen van het instrument?
“Het moeilijkste van het klarinetspelen is voor jonge leerlingen in het begin vooral de spreidstand van de (kleine) handen. Omdat de klarinet een aantal open toongaten heeft is het moeilijk om die goed te sluiten. Daarnaast is de overgang naar het hoge register niet eenvoudig, maar ja… oefening baart kunst.’

 

Wat vinden de meeste leerlingen het leukste aan de les bij jou?
“Ik geef les met (veel) humor. Serieuze en moeilijke zaken lekker luchtig vertellen en aanleren werkt erg goed. Daarnaast ben ik direct en duidelijk: leerlingen weten wat ze aan me hebben. Als het niet goed is dan zeg ik dat, als iets goed gedaan wordt dan laat ik dat ook merken. Ik probeer uit fouten die leerlingen maken toch iets positiefs te halen, dat maakt het voor de leerling een stuk leuker!”

 

Wat vinden ze doorgaans het minst leuke?
“Tsja… toonladders! Maar als je laat zien dat elk muziekstuk in een bepaalde toonsoort, dus toonladder, is opgebouwd dan wordt de drempel al lager. Een ander probleem is vaak het oefenen. Muziek maken is een  ‘ambacht’, het kost tijd en energie om een instrument te leren spelen.”

 

Wat vind je af en toe zwaar aan lesgeven en muziek maken?
“De discipline om te oefenen en ‘in vorm’ te blijven is soms best moeilijk op te brengen. Ik wil als klarinetdocent ook de moeilijkste stukken op hoog niveau kunnen voorspelen voor leerlingen of op een (solo)concert. Ik ben nogal fanatiek, lesgeven is heel intensief en vreet energie maar als de leerling goed zijn best doet en met plezier klarinet speelt dan geeft dat ook weer energie terug.”

 

Waarom zou iemand bij jou op les moeten komen?
“Om op een leuke manier goed klarinet te leren spelen.”


>>> Klarinet <<<

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

Sax-O-Fun met complete families

June 28, 2019

1/5
Please reload

Recente berichten

February 15, 2019

Please reload

Archief