Ik zou het anders niet weten

December 5, 2017

Bert Dirks bespeelt geen doorsnee instrumenten, behalve dan wanneer je bekend ben met de HaFaBra-wereld. Dé uitlaatklep voor harmonieën, fanfares en brassbands. Daar zijn de trombone, de bastrombone, de bastuba en het euphonium gebruikelijke en graag geziene gasten. Is Bert ook een graag geziene en gehoorde gast voor zijn leerlingen? Waar lopen zij tegenaan in de les? En waarom zou jij op les willen bij deze joviale Artamuse docent?

Wat is je levensmotto Bert?
"Zonder muziek maken is het leven maar saai. "

Waar en wanneer is jouw liefde voor je instrument geboren?
"Bij fanfare Eendracht in Nieuwenhagerheide ben ik ooit begonnen met cornet. Meteen werd muziek maken mijn grote passie. Ik zou niet weten wat ik anders had moeten doen." 

Wat is je favoriete nummer en waarom?
"Ik ben altijd fan geweest van Queen. Met name de LP A night at the Opera met natuurlijk Bohemian Rhapsody. Maar ook nummers als Prophet’s song of Death on two legs zijn geweldig. Veel respect voor de toen nog analoge techniek die tot het uiterste is gebruikt op deze LP. In de klassieke muziek maakt vooral Le Sacre du printemps grote indruk op mij maar ik luister vooral naar Mahler. Heel bijzonder en ingetogen vind ik Ich bin der Welt abhanden gekommen uit de Ruckelt lieder. Verder volg ik graag de verrichtingen van de WDR Big Band. Er zijn prachtige arrangementen op YouTube te beluisteren met geweldige solisten uit de hele wereld."

Waar lopen jouw leerlingen tegenaan in het leren bespelen van het instrument? "Vooral trombone blijft een ingewikkeld instrument. Je moet veel technieken onder de knie krijgen om te kunnen spelen. Maar daar ligt nou net die mooie uitdaging."

Wat vinden ze het leukste aan de les bij jou?
"Ik merk dat iedereen de afwisseling leuk vindt. Het zijn niet alleen etudes en technische oefeningen die je moet doen, je mag ook aan de slag met solo’s en duetten van klassiek tot jazz."

Wat vinden jouw cursisten doorgaans het minst leuke?
"Dat weet ik niet. Alles staat in het teken van beter leren spelen. Als de leerling de noodzaak van een oefening begrijpt zal hij deze aangrijpen om zijn spel te verbeteren. Het minst leuke blijkt vaak een waardevol verbeterpunt. Als je het zo kunt zien heeft alles nut en dan valt alles mee omdat je het anders beleeft." 

Wat vind jij af en toe zwaar aan lesgeven en muziek maken?
"Vooral het verkassen van locatie naar locatie is vermoeiend. Het is ook steeds weer een race tegen de klok om ergens op tijd te zijn met het drukke verkeer. Dat laatste vind ik vreselijk."

Waarom zou iemand bij jou op les moeten komen?
"Ik kan leerlingen veel bagage meegeven, gerichte oefeningen en embouchure (red. actie van de lippen die nodig is om een blaasinstrument te leren spelen) trainingen die het spel duidelijk verbeteren. In de hele cursus zit een opbouw die van jou een goed lezende - en begrijpende - muzikant maakt die in alle orkesten kan meespelen."


>> Trombone <<
>> Bastuba <<


 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

Sax-O-Fun met complete families

June 28, 2019

1/5
Please reload

Recente berichten

February 15, 2019

Please reload

Archief