Mens centraal, muziek dienend

October 24, 2017

Saxofoon docent Ton Verhiel heeft veel meer talenten in huis dan alleen muzikale. Ja, hij speelt een batterij instrumenten waar je een klein orkest mee kunt vormen, maar hij heeft nog een compleet andere passie. De andere helft van zijn hart ligt op het management en coaching vlak. Ton werkt daarom onder meer al 12 jaar voor de OR van Artamuse.

Welke instrumenten bespeel je Ton en waarin geef je les bij Artamuse?
"Lesgeven: saxofoon, maar bespelen... piano, orgel, blokfluit, klarinet en slagwerk. En leerlingen ;-). Als docent sta ik regelmatig voor de klas. Verder componeer ik muziek,
een aantal stukken wordt als verplicht werk bij concoursen ingezet en door internationale saxofonisten gespeeld. Ik heb heel veel kinderliedjes geschreven die ik zelf uitbreng. En behalve met muziek hou ik me veel bezig met medezeggenschap. Voor dat laatste heb ik de laatste 12 jaar ook nog personeelsmanagement, coachen, mediation, verandermanagement en aanverwante zaken gestudeerd."

Wat is je levensmotto/favoriete quote?
"Ik heb meerdere favoriete quotes, maar deze past wel in dit verhaal: "Dat ging minder! Uit het water, zwembroek optrekken en opnieuw duiken!" Mijn levensmotto is: "De mens centraal, de muziek is dienend."

Waar en wanneer is jouw liefde voor je instrument geboren?
"De liefde voor muziek was er al met acht jaar, het notenschrift heb ik mezelf toen aangeleerd. Later ben ik muziek gaan studeren. De saxofoon was een toevalstreffer en is altijd heel belangrijk geweest - nog steeds, maar het is ook 'maar' een aspect van zowel de muziek als mijn leven."

Wat is je favoriete nummer en waarom?
"Ik heb geen favoriet nummer, wel een hele lijst van muziekjes waar ik om welke reden dan ook van kan genieten. Dat loopt van Bach naar Piazzolla en van saxofonist Paul Desmond via mondharmonica-virtuoos Toots Tielemans naar eigentijdse klassieke muziek."

Waar lopen jouw leerlingen tegenaan in het leren bespelen van de saxofoon?
"Het juiste riet zoeken en vinden is niet altijd even eenvoudig, maar er is ook een aantal leerlingen die het aanzetten - dat is het beginnen van de toon door met de tong tegen het riet te tikken - moeilijk blijven vinden."

Wat vinden ze het leukste aan de les bij jou?
"
De combinatie van hard werken en gezelligheid, we lachen vaak en veel! Veel leerlingen geven me terug dat ze mijn lol en gedrevenheid in het werk herkennen en waarderen."

 

Wat vinden ze doorgaans het minst leuke?
"Toonladders en ik ben het met ze eens! :-) :-) :-)"

Wat vind jij af en toe zwaar aan lesgeven en muziek maken?
"Ik heb jarenlang 's ochtends voor de klas gestaan en 's middags en 's avonds les gegeven bij de muziekschool. Dat waren vaak lange dagen, soms ook zwaar. Door mijn gevoel voor humor, mijn optimisme en de belangstelling van de leerlingen ervaar ik echter ook veel voldoening. Dat zorgde destijds, maar ook nu nog voor de nodige balans."

Waarom zou iemand bij jou op les moeten komen?
"Ik geef muziekles op maat, passend onderwijs en met toepassing van coach technieken. Niet het streven naar de top, het zoveelste concours winnen of weer een examen doen is primair in mijn lessen, maar eruit halen wat er inzit. Ik doe dat op een manier waarbij ik de mens centraal stel en werk vanuit de vraag: "Wat wil deze leerling met muziek?" Mijn cursisten moeten over 20 jaar nog willen spelen en hun kinderen vertellen: “Ik had het leuk op die muziekschool en heb er veel geleerd.” Op die manier krijg je volgende generaties binnen de muziek en ervaren cursisten nú veel meer voldoening van hun investering. Iedere leerling is belangrijk en evenveel waard!"


>>
Saxofoon <<

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

Sax-O-Fun met complete families

June 28, 2019

1/5
Please reload

Recente berichten